Zbierka šatstva

Zbierku šatstva OBNOVENÁ! Od 11.5. 2020 zbierame opäť pánske oblečenie, hygienické potreby, suché potravina a 7 dcl zaváraninové poháre s viečkom so závitom. Radi by sme pre ľudí bez domova vytvorili knižnicu plnú dobrých a povzbudivých kníh, ktoré si budú môcť počas nášho výdaja požičať. Ak by ste sa chceli zapojiť, prosím prineste nám jednu hodnotnú knižku, ktorá vás pozitívnym spôsobom ovplyvnila, povzbudila, či skrátka len potešila a rozveselila. 

Aktuálny zoznam vecí nájdete na stránke Zbierka. Veci môžete doniesť do skladu pomoci na Ambroseho 6 každý pondelok od 17:00 do 19:00 hod. Prosím kontaktujte vopred Sylviu Vaniherovú, koordinátorku zbierok šatstva, mobil 0905 484675. Ďakujeme!

Kde nájsť pomoc?

Vidíte na ulici ľudí bez domova a chceli by ste im pomôcť, ale neviete ako? Pozrite si prehľad služieb a organizácií, ktoré poskytujú stravu, ošatenie, ubytovanie, zdravotné ošetrenie, hygienu a sprchu, sociálne poradenstvo a ďalšiu nevyhnutnú pomoc pre ľudí bez domova v Bratislave. OZ Vagus prevádzkuje SOS linku na pomoc ľuďom bez domova na mobilnom čísle 0949 655 555, ktorá funguje pondelok až sobotu od 17:00 do 21:00 hod. Prehľad služieb nájdete aj na online mape bez domova, v ktorej nájdete zoznam miest pomoci pre ľudí bez domova a pre ľudí v inej vážnej sociálnej núdzi.

Termíny varenia a výdaja

Informácie pre dobrovoľníkov zapojených do pomoci ľuďom bez domova – aktuálne termíny služieb na výdaje stravy a varenie polievky nájdete v tabuľke s rozpisom služieb. Počas zimných mesiacov vydávame stravu trikrát týždenne v utorky a štvrtky o 19:30 hod. a v sobotu o 17:00 hod. Výdaj šatstva funguje vo štvrtky. Ak sa chcete prihlásiť do služby alebo zapojiť do pomoci núdznym, kontaktujte prosím koordinátorku Lenku Antalíkovú telefonicky na 0948 115 515 alebo e-mailom na antalikova(zavináč)krestaniavmeste.sk

Hľadáme dobrovoľníkov

Ak vás trápi momentálna situácia, a chcete sa zapojiť do pomoci ľuďom bez domova, určite uvítame vašu praktickú pomoc pri výdaji polievky a nápojov ľuďom v núdzi. Služba v teréne je momentálne veľmi potrebná, ľudia bez domova zúfalí.

Ak by ste aj počas karantény chceli aspoň na diaľku pomôcť a zapojiť sa do služby ľuďom bez domova, tu je spôsob ako: Hľadáme ochotných ľudí, ktorí by mali chuť ušiť a darovať rúška pre túto službu. Aj ľudia bez domova sa chcú chrániť a my by sme im ochranu v podobe rúšok radi poskytli. Viac info o možnosti zapojiť sa na t.č. 0948115515 alebo email. antalikova@krestaniavmeste.sk Ďakujeme!

Ako začala pomoc ľuďom bez domova?

Pomoc ľuďom bez domova v Bratislave vznikla na stretnutiach pastorov platformy Kresťania v meste (KVM) a Evanjelickej aliancie v roku 2006, kedy bola veľmi tuhá a mrazivá zima, ktorá žiaľ zobrala život devätnástim ľuďom bez domova. V tomto období v Bratislave ešte neexistovala tzv. nízkoprahová nocľaháreň, kde by mohli v noci prespať aj ľudia pod vplyvom alkoholu. Na stretnutie pastorov bola pozvaná Sandra Tordová z o.z. Proti prúdu (Nota Bene) a dohodli sme sa, že budeme spoločne vonku na ulici vydávať stravu ľuďom bez domova. Najmä Tomáš Kriška, kazateľ BJB Viera, išiel osobným príkladom v tejto náročnej službe a navrhoval poskytnúť budovu BJB na Súľovskej pre pomoc núdznym. Neskôr mesto otvorilo nocľaháreň DePaul a Marek Krajčí, t. č. riaditeľ platformy KVM, začal organizovať pravidelné výdaje stravy spolu s duchovnými a vedúcimi spoločenstiev, kým sa nevytvoril stabilný tím dobrovoľníkov, ktorí varili a vydávali polievku spolu s terénnymi pracovníkmi o.z. Proti Prúdu, neskôr s o.z. Vagus.

Nakoľko združenie Vagus postupne rozbehlo iné svoje projekty, od septembra 2015 prevzala zabezpečenie celého výdaja stravy a varenia polievok platforma Kresťania v meste. V súčasnosti službu varenia a výdaja stravy realizujeme s pomocou tímu cca 150 dobrovoľníkov, podporovateľov a prispievateľov. Okrem výdaja stravy robíme zbierky šatstva, prikrývok a ďalších potrebných vecí, pomáhame pri vybavovaní dokladov a dávok, poskytujeme poradenstvo, pomoc pri hľadaní ubytovania a zamestnania ai.

Chcete sa stať súčasťou praktickej pomoci núdznym ľuďom? Môžete sa zapojiť do nasledovných aktivít: varenie polievok, prevoz a výdaj stravy, preberanie a triedenie šatstva, upratovanie skladových priestorov ai. Pomoc núdznym môžete podporiť aj finančne alebo modlitebne. Budeme radi, ak nás v prípade záujmu kontaktujete.


Tento projekt sa v roku 2020 uskutočňuje s podporou Nadácie Granvia.

Ako pomáhame ?

CELOROČNÁ SLUŽBA VARENIA POLIEVKY A VÝDAJA STRAVY

Ako prebieha celoročná služba varenia a výdaja stravy? Naši dobrovoľníci varia 30 litrov výdatnej polievky a pripravujú 30 litrov nápojov, ktoré v letnom období vydávajú 2-krát týždenne a v zimnom období 3-krát týždenne. Na jeden výdaj chodí cca 50 – 100 ľudí bez domova. Do tejto služby je zapojených cca 150 dobrovoľníkov z rôznych kresťanských spoločenstiev, z ktorých niektorí varia polievku, iní zabezpečujú prevoz a výdaj stravy, ďalší zabezpečujú zbierky šatstva atď. Ročne navaríme približne 4.000 litrov výdatnej polievky a vydáme viac ako 10.000 porcií teplej stravy.

Varenie polievky: Dobrovoľníci z vlastných prostriedkov varia 30 litrov hustej výdatnej polievky, ktorú je potrebné mať pripravenú na 19:00 hod. v dohodnutý deň, kedy prídu ďalší dobrovoľníci a prelejú polievku do varnice, ktorú donesú so sebou. Polievka sa varí v utorky, štvrtky a počas chladných mesiacov (zvyčajne od októbra do marca) aj soboty. Hrnce na varenie si dobrovoľníci zabezpečujú sami, príp. ich vieme zapožičať. Jedlo pripravujú kresťanské rodiny a jednotlivci z vlastných rodinných rozpočtov, resp. im cirkvi a občianske združenia prispievajú na nákup potravín.

Výdaj stravy: Na jeden výdaj stravy je potrebný tím aspoň 4 dobrovoľníkov. Výdaj môžu robiť iba osoby staršie ako 18 rokov. Dobrovoľníci musia mať k dispozícii vlastné auto na prevoz stravy. Výdaj prebieha tak, že v určený čas je potrebné vyzdvihnúť varnicu a ďalšie potrebné veci na výdaj na Ambroseho ul. a ísť pre pečivo. Potom je potrebné vyzdvihnúť polievku na adrese, kde ju navarili ďalší dobrovoľníci a preliať ju do varnice. Následne sa ide na miesto výdaja, kde sa strava vydáva ľuďom bez domova. Po výdaji je potrebné umyť a vrátiť varnicu. Jedna kompletná služba výdaja trvá v daný deň cca 4 hodiny.

Ak máte záujem o viac informácií alebo by ste sa radi do pomoci ľuďom bez domova zapojili, kontaktujte nás.

Čo sa udialo v službe ľuďom bez domova počas roku 2019?

Mobilný výdaj stravy, t.j. varenie a výdaje prebiehajú každý týždeň. 2-krát týždenne od apríla do septembra a od októbra do marca sú výdaje 3-krát týždenne pod mostom Lafranconi. Ročne navaríme približne 4.000 litrov hustej výživnej polievky a vydáme viac ako 10.000 porcií teplého jedla. Na 1 výdaj chodí 50 – 100 ľudí bez domova, do pomoci ktorým je zapojený cca 150-členný tím dobrovoľníkov z rôznych denominácií a spoločenstiev.

Tieto čísla však ani zďaleka nevyjadrujú to, čo sa pod celou touto prácou skrýva. Nevyjadrujú nádej, ktorú ľudia v núdzi vďaka množstvu modlitieb a rozhovorov dostávajú. Nevyjadruje lásku, prijatie a pochopenie, ktorú naši dobrovoľníci prinášajú tým, ktorí to zúfalo potrebujú. Tešíme sa, že každý rok sa Boh dotýka sŕdc nových ľudí, ktorí sa aktívne zapoja do systému služieb núdznym ľuďom. Uvedomujeme si, že tým, že slúžime ľuďom bez domova, dostávame veľmi veľa aj my sami. Tešíme sa ekumenickému spoločenstvu dobrovoľníkov, v ktorom fungujeme ako bratia a sestry v Kristu a kde sa obohacujeme navzájom a spoločnými silami prinášame Kristovu lásku núdznym ľuďom v Bratislave.

Okrem výdaja stravy každý týždeň prebiehali zbierky šatstva, prikrývok, potravín, drogérie a ďalších potrebných vecí. Od apríla 2019 odoberáme pečivo z predajne Terno na Romanovej ulici. Od júna na výdaji nepoužívame plastové lyžice, ale každý klient dostal kovovú lyžicu. Učíme našich klientov malej zodpovednosti a aspoň malou mierou šetríme náklady a životné prostredie.

Podľa potreby sa stretáva užší tím dobrovoľníkov. Je to tím: Lenka Antalíková (koordinátorka služby), Sylvia Vaniherová (zbierky šatstva, potravín, individuálna sociálna pomoc), Vojto Odraška (vedúci výdajov v teréne), Zuzka Pařizková (výdaje) a Michal Rakús (výdaje). Niekoľkokrát ročne robíme stretnutia pre všetkých dobrovoľníkov, kde okrem teambuildingu realizujeme školenia so skúsenými terénnymi pracovníkmi napr. v spolupráci s OZ Proti prúdu. Počas roka sme organizovali brigády v našom sklade pomoci na Ambroseho ul., kde sme kvôli vyjazdenej prístupovej ceste spevnili trávnatú plochu, vysadili zeleň a osadili plôtik. Priestory vo vnútri skladu postupne upravujeme a zariadzujeme.

V júni 2019 prebehlo na výdaji očkovanie ľudí bez domova proti hepatitíde v spolupráci s o.z. Equita. Zúčastnili sme sa aj konferencie „Cesty k ukončovaniu bezdomovectva“, ktorú v Bratislave organizovalo OZ Proti prúdu. V v októbri sme sa stretli s prof. Krčmérym, lekármi a študentami medicíny a v decembri sme obnovili poskytovanie zdravotného ošetrenia priamo v teréne. Naďalej sa tiež naša sociálna pracovníčka venuje jednému páru bývalých ľudí bez domova, s ktorými sme boli v kontakte pri riešení rôznych životných situácií a pomáhame im adaptovať sa z prostredia bezdomoveckých návykov do bežného života.

Sme veľmi vďační všetkým, ktorí za nami stoja modlitebne, finančne alebo prakticky. Sme vďační za každého, kto sa zapojil do varenia, výdaja, zbierok, triedenia šatstva, ošetrovania, sponzorstva alebo šírenia informácii o tejto pomoci.

Osobitne by sme chceli poďakovať spoločnosti Terno za poskytovanie pečiva pre ľudí v núdzi. Ďakujeme Nadácii EPH a Centru pre filantropiu, vďaka ktorým sme mohli v roku 2019 realizovať projekt pomoci ľuďom bez domova.

Každý rok organizujeme Vianočný benefičný koncert, ktorého výťažok je určený pomoc ľuďom bez domova. V decembri 2019 sa koncert uskutočnil v Zrkadlovej sieni Primaciálneho koncertu a účinkovala na ňom slovenská speváčka Janais. Výťažok z benefície vo výške 2435 € bude použitý na pomoc ľuďom bez domova.


Cena primátora Hlavného mesta Bratislava

MUDr. Marek Krajčí, t. č. výkonný riaditeľ platformy KRESŤANIA V MESTE, si prevzal najvyššie samosprávne ocenenie, Cenu primátora Hlavného mesta SR Bratislavy za rok 2014 Za nezištnú a účinnú pomoc ľuďom v núdzi prostredníctvom charitatívnych a dobrovoľníckych aktivít v Bratislave i za hranicami mesta. Prestížne ocenenie – Cenu primátora Hlavného mesta Bratislava udeľuje primátor mesta každoročne 4 až 6 laureátom, ktorých mu na ocenenie odporučí odborná komisia. Ocenení laureáti získajú bronzovú sošku Rytiera Rolanda, ochrancu mestských práv a výsad. Ide o najvyššie samosprávne ocenenie pre Bratislavčanov, ktorí sa významným spôsobom zaslúžili o občiansky, kultúrny, spoločenský či športový rozvoj hlavného mesta a spoločnosti.